Expertises
EXPERTISES
Articulatiestoornissen
Articulatieproblemen kunnen voorkomen zowel bij kinderen als bij volwassenen. Bepaalde klanken of klankcombinaties worden niet of verkeerd uitgesproken. We spreken pas van een articulatiestoornis wanneer de articulatie afwijkt van deze van leeftijdsgenootjes. Tijdens de spraakontwikkeling leren kinderen stap voor stap klanken vormen en uitspreken, om deze daarna ook te gebruiken in woorden.
Fonetische stoornis
Wanneer klanken vervormd, weggelaten of vervangen worden, spreken we over een fonetische articulatieprobleem. Bijvoorbeeld: het kind plaatst de tong tussen de tanden bij de vorming van een /s/, het kind vervangt de /r/ door een /l/, ….
Fonologische stoornis
Bij sommige kinderen is niet de productie van spraakklanken het probleem, maar wel het correct gebruiken van deze klanken bij het vormen van woorden. We spreken dan van een fonologische articulatiestoornis. Bijvoorbeeld: /kat/ wordt /tat/, /bloem/ wordt /boem/, …
EXPERTISES
Taalproblemen en -stoornissen
De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon. Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of een afwijkend verloop. We kunnen twee soorten onderscheiden:
Vertraagde taalontwikkeling
We spreken over een vertraagde taalontwikkeling wanneer het kind in zijn taal duidelijk achterblijft tov leeftijdsgenootjes. De meeste kinderen kunnen deze achterstand inhalen met aangepaste logopedische therapie. Indien de achterstand ten opzichte van de leeftijdsgenootjes blijft bestaan, dan spreken we van taalproblemen.
Ontwikkelingsdysfasie
Bij een taalstoornis of ontwikkelingsdysfasie (specifieke taalontwikkelingsstoornis) verloopt de taalontwikkeling niet alleen trager maar ook afwijkend tov leeftijdsgenoten. De taalontwikkeling verloopt al vanaf het prille begin zeer traag en moeizaam. Een gespecialiseerde aanpak is noodzakelijk bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie, aangezien taal de basis vormt voor vele ontwikkelingsdomeinen.
EXPERTISES
Leerproblemen en -stoornissen
Soms ondervinden kinderen moeilijkheden op school met lezen, spellen en/of rekenen. Ze hebben het moeilijk om de aangeboden leerstof te verwerken of hebben een grote achterstand opgelopen.
Dyslexie
Dyslexie is een leesstoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem bij het aanleren en vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau. Als kinderen leren lezen en schrijven, leren ze letters te koppelen aan klanken en klanken te koppelen aan letters. In het begin is dit een moeilijk proces, maar door regelmatig oefenen, wordt dit geautomatiseerd. Bij kinderen met dyslexie is er duidelijk een automatisatieprobleem aanwezig. De leesproblemen zijn ondanks intensieve therapie, zeer hardnekkig.
Dysorthografie
Dysorthografie is een spellingsstoornis en is sterk verwant met dyslexie. Beide leerstoornissen komen vaak samen voor. Bij kinderen met dysorthografie doen zich ernstige problemen voor op het gebied van spelling. Zowel het correct kunnen analyseren van hoorwoorden, het kunnen memoriseren van onthoudwoorden verloopt erg moeizaam.
Dyscalculie
Bij kinderen met dyscalculie gaat het rekenen veel moeizamer. De rekenachterstand komt niet overeen met het vermogen tot leren op andere gebieden (zoals lezen en schrijven).
EXPERTISES
Afwijkende mondgewoonten
De spieren in en om de mond bepalen voor een groot deel de vormgeving van de mond en de stand van de tanden.Afwijkende mondgewoonten kunnen het evenwicht tussen die spieren onderling verstoren. Denk hierbij aan duimzuigen, een foutieve slik, mondademen, vingerzuigen of lispelen …
EXPERTISES
Neurologische stoornissen
Neurologische spraak- en taalstoornissen zijn verworven stoornissen die worden veroorzaakt door een beschadiging van het zenuwstelsel. Dat kan het geval zijn na een hersenletsel zoals een herseninfarct of een hersenbloeding (CVA), een tumor of een schedeltrauma. Ook bij bepaalde neurologische aandoeningen zoals MS, SpinoCerebellaire Ataxie, ALS, MSA, Parkinson, … kan een neurologische spraakstoornis optreden.
Afasie
Afasie is een verworven taalstoornis, het is een niet-aangeboren stoornis, veroorzaakt door een hersenletsel, waarbij het begrijpen en/of het uiten van gesproken en geschreven taal gestoord is. Het lezen en/of het schrijven kunnen ook aangetast zijn. Elke persoon met afasie is anders en niemand vertoont dezelfde problemen.
Apraxie
Apraxie is een probleem in het plannen van de handelingen. De persoon kan de handeling vaak wel nog spontaan uitvoeren, maar ondervindt problemen als dezelfde handeling op vraag moet uitgevoerd worden. Zowel mond-, tong- en gelaatsbewegingen als bewegingen van de ledematen kunnen hierdoor moeilijk zijn.
Cognitieve stoornis
Cognitie betreft de hersenfuncties die nodig zijn voor waarnemen, denken, begrijpen, het onthouden van kennis en deze kennis op een goede manier toepassen. Na een hersenletsel treden er vaak cognitieve problemen op zoals concentratiestoornissen, geheugenproblemen, vermoeidheid door het denken en vertraagde snelheid van informatieverwerking, tragere denksnelheid, …
Dysartie
Dysartrie is een spraakstoornis die wordt veroorzaakt door een beschadiging van het zenuwstelsel. Hierdoor werken de spieren die nodig zijn voor het ademen, de stemgeving en de uitspraak onvoldoende.
Dysfagie
Een slikstoornis is een stoornis in het slikvermogen. Het ontstaat ten gevolge van een combinatie van stoornissen in de slikspieren, een verminderde gevoeligheid en een afname van reflexen. Dit kan ertoe leiden dat de persoon zich verslikt. Bij verslikken komt het voedsel of drinken in de luchtpijp terecht in plaats van in de slokdarm, met hoesten tot gevolg.
EXPERTISES
Stem
Onze stem is de manier bij uitstek waarop mensen communiceren met elkaar. Dit is een gebeuren wat zonder enige moeite of problematiek moet verlopen. Ons spraakapparaat bestaat uit heel wat structuren, waarvan de twee stemplooien de belangrijkstezijn. De stem komt tot stand door deze twee stemplooien in trilling te brengen. Deze structuren zijn echter zeer kwetsbaar, waardoor het aangewezen is om, indien er zich problemen voor doen, dit tijdig te laten onderzoeken. Stemstoornissen kunnen zowel een organische als een functionele oorzaak hebben. Bij een organisch stemprobleem ligt een letsel aan de basis en bij een functioneel stemprobleem ligt een foutieve manier van foneren aan de basis. De neus-, keel-, en oorarts visualiseert de stemplooien en is zo instaat om een correcte diagnose te stellen. Op basis van deze diagnose kan er therapie worden opgestart. Uiteraard wordt iedere behandeling individueel afgestemd op de wensen en noden van de cliënt, de aanwezige stemstoornis en de kennis van de logopedist. Op deze manier streven wij naar de best mogelijke resultaten.